Biff mango chutney

(Måndag v. 14)

Det här är en rätt som har hängt med sedan högstadiets hemkunskap.

Biff mango chutney
4 portioner

400 g strimlat nötkött, t.ex. ytterlår
1 gul lök
2 morötter
250 g färsk broccoli
1 msk smör eller margarin
1/2 tsk salt
mango chutney
färsk ingefära, riven
ca 1 tsk sambal oelek
2 1/2 dl matlagningsgrädde (eller 1 dl grädde + 1 1/2 dl mjölk)

1. Skala och skiva lök och morötter. Dela broccolin i små buketter och strimla de späda stjälkarna.
2. Bryn köttet, lite i taget, i matfettet i en stor stekpanna. Salta. Lägg över köttet i en gryta och tillsätt mango chutney, ingefära, sambal oelek och grädde.
3. Låt köttet koka på svag värme medan grönsakerna fräses.
4. Lägg även grönsakerna i grytan och låt allt koka ytterligare ett par minuter.

Servera med jasminris och sallad.

Originalreceptet hette "Biff teriyaki" och fanns med i någon reklambroschyr som vår lärare hittat. Min grupp fick dock i uppgift att byta ut teriyakisås och soja mot mango chutney och färsk ingefära och jag tyckte att det blev mycket godare. Varje gång jag lagar den här rätten provar jag mig fram till hur mycket mango chutney och ingefära det ska vara. Den här gången tänkte jag att jag skulle mäta hur mycket jag la i men det glömde jag förstås bort. En gissning är 3-4 msk mango chutney och ca 2 tsk ingefära.
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0