Fiskpudding

(Onsdag v. 16)

Veckans andra "klassiska", eller kanske snarare "traditionella", rätt som jag inte har ätit tidigare var fiskpudding. Det var sambon som hittade ett recept på fiskpudding i "Mat för liv och lust" och sa att han hade ätit det som liten och att han hade för sig att det var gott. Jag tycker att det var mycket godare än vad jag trodde att det skulle vara. Å andra sidan trodde jag inte att det skulle vara gott över huvud taget så "godare än vad jag trodde" betyder i det här fallet "okej, men inte särskilt gott"...

Fiskpudding
4 portioner

1 1/2 dl rundkornigt ris
2 dl vatten
6 dl mjölk
400 g vit fiskfilé
2 ägg
1 tsk salt
1 krm riven muskotnöt
vitpeppar

1. Sätt ugnen på 225 °C.
2. Koka upp ris och vatten och låt koka i 10 minuter. Tillsätt mjölken. Koka upp igen och sjud sedan i ca 20 minuter under lock.
3. Koka fisken i saltat vatten. Dela den i mindre bitar.
4. Blanda risgrynsgröten med ägg, salt, muskot och vitpeppar. Vänd ner fisken.
5. Lägg blandningen i en smord ugnsfast form. Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter.

Servera med gröna ärter, fiskbuljong med finskuren gräslök och knäckebröd.

Jag tycker att fiskpuddingen var mycket godare om man skedade över buljong än om man inte gjorde det...
-
-
-
Etiketter på inlägget:
, , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0