Gigantisk vildsvinsstek

(Söndag v. 14)


För ett tag sedan fick vi ett helt vildsvinslår av min morbror och hans fru som tyckte att de hade för mycket vildsvins- och griskött hemma. Jag var mest inne på att göra grytbitar av köttet men sambon tyckte absolut att vi skulle tillaga hela låret som en stek. Frågan var då bara hur vi skulle bete oss. Låret vägde ungefär 5 kg och fick knappt plats i ugnen. Tillslut bestämde vi oss för att tillaga det ungefär som tjälknul, d.v.s. sätta in det frusna köttet i ugnen och låta det tillagas på svag värme under många timmar och därefter lägga köttet i kryddad saltlag så att det får lite smak. Innan vi la köttet i saltlag skar vi loss det från benet och eftersom det då blev relativt små bitar tänkte jag att man nog inte skulle ha det så länge i saltlagen som det står i receptet. Tyvärr glömde jag bort den tanken sedan så köttet blev lite väl salt, men fullt ätbart... Totalt är det drygt 2 1/2 kg rent kött så det kommer att bli mycket vildsvin nu ett tag.

-
-
-

Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0