Müsli med valnötter och aprikoser

(Lördag v. 14)


Jag provade att göra egen müsli och den blev verkligen jättegod! Jag utgick från ett recept i min nya kokbok "Det vegetariska köket".

Müsli
1 1/2 liter

3 dl havregryn
3 dl rågflingor
2 dl grovt hackade valnötter
2 dl strimlade aprikoser
2 dl russin
1 dl linfrön
2 dl vetegroddar

1. Rosta flingor, gryn och nötter i 200 °C, knappt 10 minuter. Låt svalna
2. Blanda alla ingredienser och förvara i burk med lock.

Jag hade lite bråttom när jag handlade och hittade inte vetegroddar. Istället tog jag lite mer havregryn, rågflingor och linfrön. Müslin blev, som sagt, jättegod men egentligen tycker jag att det var lite onödigt mycket frukt i förhållande till flingor och gryn.

Det var så roligt att blanda egen müsli att jag redan har planerat vad jag ska ha i tre kommande blandningar! =)

Nästa gång ska jag väga ingredienserna och jämföra priset med färdigköpt müsli.

-
-
-

Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0