Pappas havrerutor


Glömde skriva att jag tidigare i veckan bakade pappas havrerutor. Pappa fick det här brödreceptet för många år sedan då han fick behandling på rygginstitutet i Växjö. Frågan är vad bröd har med ryggont att göra...

På tal om rygginstitutet måste jag passa på att förtala min äldsta lillasyster som kanske var fem år eller något sådant då pappa var på några veckors behandling. Lillasyster pratade med pappa i telefon och frågade om han hade någon fru där på rygginstitutet (pappa var, och är, gift med mamma). Pappa svarade att han hade sju fruar i Växjö. "Jaha..." sa lillasyster "...och hur är maten?"

Havrerutor
20 st

4 dl havregryn
4 dl kokande vatten
2 dl kallt vatten
1/2 msk salt
1 msk brödkryddor
1/2 dl rapsolja
2 msk mörk sirap
50 g jäst
4 dl vetemjöl
4 dl rågmjöl
4 dl grahamsmjöl

1. Häll det kokande vattnet över havregrynen och låt stå 5-10 minuter.
2. Rör i det kalla vattnet, salt, kryddor, olja och sirap. Kontrollera att blandningen är fingervarm.
3. Smula i jästen och rör tills den löst sig.
4. Tillsätt ca 11 dl av mjölblandningen och arbeta degen smidig. Jäs ca 40 minuter.
5. Knåda degen och platta ut den i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Skåra i 20 delar. Pensla med vatten och strö över havregryn, tryck till grynen lite.
6. Låt jäsa i ytterligare 40 minuter och sätt ugnen på 225 °C.
7. Grädda i ca 20 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.

De sista gångerna jag har bakat havrerutor har jag struntat i att pensla med vatten och strö över havregryn eftersom sambon bara klagar på att havregrynen sedan lossnar och sprider sig i hela köket...

Jag brukar göra dubbel sats och antingen plattar jag ut hälften av degen på en vanlig plåt (vi har bara en långpanna) eller så gör jag bullar av den. Nackdelen med att platta ut båda degarna är att den ena får jäsa för kort tid och den andra för lång om man inte har varmluftsugn så att man kan grädda både långpannan och plåten samtidigt.

Vill man göra bullar av halva degen börjar man med att dela den i 20 delar, rullar bullar och lägger dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa ca 30 minuter. Tryck sedan ut den andra deghalvan i långpannan och låt den jäsa ca 40 minuter. När bullarna jäst färdigt gräddas de i 10 minuter (samma ugnsvärme som långpannebrödet) och när bullarna tas ur ugnen brukar det vara lagom att sätta in långpannan i 20 minuter.

Jag bakar nästan alltid av två paket jäst eftersom man då får dubbelt så mycket bröd genom att bara lägga ner några minuters extra arbete. Hade det bara fått plats i köksassistenten så hade jag nog bakat ännu större satser...

-
-
-

Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0