Levergryta (v. 9)


Måndag

Levergryta ("lever i tomatsås")

3 gula lökar
2 msk olja
torkad basilika (ganska mycket)
1/2 lagerblad
150 g tomatpuré
1 köttbuljongtärning
3 dl vatten
salt, peppar
400 g ungnöts- eller kalvlever
ca 2 msk vetemjöl
1 dl (ev. mer) kaffegrädde eller mjölk + vispgrädde

1. Skala och hacka löken fint. Låt puttra i olja ca 5 minuter.
2. Stöt basilika och lagerblad i mortel. Tillsätt det samt tomatpuré, buljongtärning och vatten.
3. Låt såsen småsjuda minst 30 minuter (ju längre desto bättre). Smaka av med salt och peppar.
4. Skär levern i tunna strimlor. Hetta upp resten av oljan och fräs levern. Krydda med salt och peppar.
5. Häll såsen över levern.
6. Vispa ut mjölet i grädden och häll ner i grytan under omrörning. Låt koka några minuter.

Servera med fullkornsris, gröna ärter och sallad.

Alla i min familj tycker om lever och jag och mina systrar har ätit det sedan vi var små. Även sambon tillhör den del av befolkningen som tycker att lever är jättegott. Allra godast är stekt lever, lök och äpple med gräddsås men jag hävdar bestämt att man måste variera sig lite också.

Den här rätten smakar inte så mycket lever eftersom såsen har väldigt kraftig smak så om man tycker att lever är jättegott är det kanske inte något bra recept egentligen. Tycker man att lever är jätteäckligt fungerar det nog inte heller men är man bara lite tveksam till lever men kan tänka sig att prova tror jag att det är en bra rätt att börja med.

Receptet har jag fått från mamma men grytan smakar konstigt nog inte likadant när jag gör den som när hon gör den. När det gäller andra "mammarecept" av typen "ta lite X och häll i lite Y tills det blir bra och blanda sedan i Z" så är det väl inte så konstigt om min variant inte smakar likadant som hennes men det här är ju ett "riktigt" recept med exakta anvisningar. Kan det kanske vara så att mamma inte följer receptet exakt? Jag tycker i alla fall att man behöver ta mer (kaffe)grädde än vad det står i receptet (då blir det lite mer likt mammas gryta och inte så väldigt tjockt).

Ovanstående resonemang fick mig att tänka på att mamma (väldigt vad jag tjatar om mamma i det här inlägget) brukar berätta att potatisen hennes mamma kokade inte smakade likadant som de hennes farmor kokade, trots att det var potatis från samma åker som kokades i vatten från samma brunn. Och det här stycket hade absolut ingenting med levergryta att göra...

Ytterligare en parantes är att jag vägrar köpa kaffegrädde och matlagningsgrädde eftersom de kostar lika mycket som vispgrädde. Det blir således mycket billigare att blanda vispgrädde och mjölk än att köpa de magrare gräddsorterna. För att få "matlagningsgrädde" tar man knappt hälften (40 %) vispgrädde och resten mjölk, för "kaffegrädde"  en fjärdedel vispgrädde. Överbliven grädde kan man frysa, t.ex. i istärningspåsar, och använda vid ett senare tillfälle.
-
-
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0