Lyxig helg (v. 7)


Det här har verkligen varit en härlig mathelg!

Fredag

Trerätters middag:
Sambon och en kompis stod för de mesta av matlagningen, desserten ansvarade jag för.

- Gratinerad chèvre med honung
Vitt bröd, t.ex. en skiva baguette penslas med olja och rostas i ugnen en liten stund. Lägg på skivor av chèvre (getost) och sätt in ugnen några minuter till. Servera på salladsbädd och ringla över lite honung. Garnera med t.ex. ärtskott.

→ Mums!!! Har inte ätit getost sen innan jag blev gravid och det är en av de saker jag verkligen saknade. Egentligen ska man "vara försiktig" med dessertostar även när man ammar, men hur är man försiktig utan att undvika det helt?

- Fläskschnitzel med rödvinssås och klyftpotatis med örtkryddning
Skivor av benfri fläskkotlett som bankas ut (varning för tinnitus), paneras och steks. Rödvinssås gjorde killarna på pulver, fast med rött matlagningsvin istället för vatten och kanske någon annan förändring som de inte berättade för mig.

→ Gott även detta. Schnitzlarna blev lika stora som tallrikarna...

- Snabbcheesecake
Philadelphioost med lite vaniljsocker, krossade digestivekex och halvtinade hallon med lite honung varvas i glas och serveras genast.

→ Otroligt enkelt och jättegott. Läste tips på något liknande i en tidning för länge sen men har inte provat förrän nu. Variationer på detta (andra frukter/bär) kommer jag att göra MÅNGA gånger!

Lördag

Till lunch hos sambons farmor:
IKEA:s rösti, stekt bacon och lingonsylt.
IKEA:s äppelpaj med vaniljsås.

På kvällen då den lille bebisen var hos sin mormor och morfar ett par timmar:
Räkor, bake off-baguetter, vitlökssmör, majonnäs, sallad och vin (alkoholfritt för mig som ammar).


→ Första gången sedan sonen föddes som jag åt räkor i större mängd. Som tur var reagerade han inte alls, åtminstone inte med utslag, men tänk om det var p.g.a. räkorna han var så extremt gnällig söndag till onsdag? Gott var det i alla fall med räkor. Det konstiga var att det blev räkor över och dagen efter fick vi slänga dem. Det har aldrig tidigare hänt med mig i närheten!

Sallad
Tog bara kort på den vackra salladen som T gjorde, räkor och majonnäs vet väl alla hur det ser ut... =)

Söndag

Kroppkakor
hemma hos mamma och pappa.


→ Andra gången mamma gör kroppkakor (stora, grå kroppkakor alltså). Så länge min farmor levde var det hennes territorium, men mammas blir faktiskt nästan lika goda (och det är extremt bra betyg)!

-
-
-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0