Nils-Emils lingonbröd

Bakade bröd igår (och i förgår). Vår målsättning är att baka allt vårt bröd själva men det går inte så bra utan istället brukar det bli en blandning av köpt och hembakat bröd. Fördelen med hembakat bröd är att det är både billigare (ska räkna ut hur mycket någon gång) och godare (tycker vi) än köpt bröd. Enda nackdelen är väl att det tar lite tid... Det här receptet hittade jag på linfröförpackningen.

Nils-Emils lingonbröd

"Nils-Emils lingonbröd"
2 bröd

Dag 1:
4 dl ljummet vatten
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl hela linfrön
1 dl vetekli
2 dl russin
3 dl lingonsylt
3 tsk malen kummin
3 tsk salt

Blanda alla ingredienser och låt stå över natten.

Dag 2:
2 pkt torrjäst
ca 2 l vetemjöl
5 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 200 °C. Blanda jästen med mjölet och tillsätt blandningen från första dagen, samt det kokande vattnet. Arbeta ihop degen och forma till två limpor. Låt jäsa ca 15 minuter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.

Det här brödet blev verkligen supergott!!! Dessutom var det ovanligt lättbakat. Visserligen tar det två dagar men det man ska göra den första dagen tar inte många minuter (eftersom jag inte brukar tycka att det är så gott med russin i matbröd tog jag bara halva mängden). Jag valde (som alltid) att arbeta degen i min älskade köksassistent och eftersom degen med 2 l mjöl blev ganska kladdig klickade jag den sedan i två smorda brödformar. På det sättet slapp jag dessutom en kladdig bänk/ett kladdigt bakbord. Kanske skulle brödet bli ännu lite godare om man struntade i brödformarna eftersom det då får mer skorpa men i så fall måste man nog ta lite mer mjöl för att kunna forma limpor. Det här ska jag baka snart igen, kanske med hela mängden russin för jag börjar trots allt tycka att det är lite gott...

Kommentarer
Postat av: maria

Så supergott ut :)

2008-02-13 @ 20:11:07
URL: http://marialundqvist.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0