Stekt spätta (v. 9)


Tisdag

Panerad och stekt spättafile
, kokt potatis, sås, vitkålssallad med morot och äpple.

När jag äter stekt spätta tänker jag på min farmor för det var en av hennes "specialrätter". P.g.a. det försöker jag göra likadan sås som hon gjorde också men jag brukar inte lyckas så bra. Vad jag vet vispade hon ur stekpannan och använde den skyn, redde av lite och smaksatte med bl.a. ketchup. Den här gången provade jag att hälla i en skvätt grädde men det gjorde såsen läskigt rosa. Strimlad vitkål, riven morot och rivet äpple blir mycket godare tillsammans än var för sig. Droppa över lite pressad citron, både för smakens skull och för att äpplet inte ska bli så brunt. Ännu godare blir det om man blandar citronsaften med lite koncentrerad äppeljuice.
-
-
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0