70-årsfirande

(Måndag v. 13)

Största delen av dagen var vi hemma hos min mormor och morfar för att fira att mormor fyller 70-år nu i veckan. Precis som det ska vara hos mor- och farmödrar behöver man aldrig oroa sig för att man ska behöva vara hungrig hemma hos mormor och morfar. Vid halv två åt vi middag med efterrätt, vid tre var det fika och vid halv fem undrade mormor om vi inte ville ha kvällsmat! Fast då sa folk åt henne att hon fick lugna sig lite och sen blev det så att jag och min lilla familj åkte hem innan hon fick bjuda på kvällsmat stackarn... (Ta inte illa upp nu mormor om du läser det här, jag tycker att det är härligt med mycket mat!) När jag ändå håller på att förtala mormor (fast sådant som är sant är väl inte förtal?) kan jag berätta att hon tycker så mycket om frukost att hon när hon går och lägger sig på kvällen ligger och tänker på frukosten, planerar den och ser fram emot den...



Till huvudrätt blev vi bjudna på varmrökt lax, skarpsås, kokt potatis och sallad.

Laxen var otroligt god. Jag tycker om all sorts lax men varmrökt är en av mina favoriter. Skarpsås har jag aldrig hört talas om men tydligen är det något vedertaget. Mormor beskrev det som en vit sås med mycket ägg i men även senap och ättika tror jag att det var. Vispad grädde blandas ner i såsen och morfar sa att det var gräslök och dill i.

Enligt "Vår Kokbok" ska man göra såhär:

Skarpsås

1 ägg
1 äggula
1 msk senap
2 krm salt
1/2 tsk socker
1/2 krm vitpeppar
1 msk vinäger
1 dl vispgrädde

1. Hårdkoka ett ägg och kyl det. Skala ägget och tag ut gulan. Mosa den med en gaffel eller tryck den genom en nätsil.
2. Blanda den kokta och den råa gulan i en skål med kryddorna till en jämn massa.
3. Vispa grädden men inte för hårt. Blanda grädden med ägg- och kryddblandningen.
4. Hacka den kokta äggvitan och blanda den sist i såsen.

I "snabblagad skarpsås" ska man, enligt kokboken, ha dill eller gräslök men det måste man väl kunna ha i den icke snabblagade också...



Till efterrätt fick vi "stekt ägg" (något flarn med vispad grädde och persikohalva så att det såg ut som ett stekt ägg).



Fikat bestod av kaffe/te, sockerkaka och "torplyckor".

Torplyckor är enkla men väldigt goda kakor som mormor brukar göra. Recept finns i "Sju sorters kakor".

Torplyckor
ca 50 st

3 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl
150 g margarin
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 °C.
2. Blanda samman alla ingredienserna och rulla degen till fingertjocka längder. Skär dem i 5 cm långa bitar och tryck till dem med en gaffel.
3. Läg kakorna på smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0