Bjudpaj med caprese- och pestofyllning

(Fredag v. 11)

Den här pajen lagade sambon när han var ensam hemma en gång förra våren och sedan dess har han pratat om hur god den var. Nu äntligen fick den bli upplagad igen.

Jag visste inte vad carpese var för något men nu har jag tagit reda på att det är en italiensk sallad med mozarella, tomater och färsk basilika...

Bjudpaj med caprese- och pestofyllning
4-6 portioner

Pajdeg:
1 1/2 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetemjöl
75 g kylskåpskallt smör eller margarin
3/4 dl lättkesella

Fyllning:
ca 350 g mozzarella
6-7 tomater, gärna i olika färger (i vår affär finns bara röda)
2 dl pesto

Garnering:
2 msk finstrimlad basilika

1. Mät upp mjölet i en skål eller i matberedaren. Lägg i smör/margarin, skuret i små bitar. Finfördela matfettet med fingrarna eller med en gaffel till en smulig massa, eller kör matberedaren en kort stund. Tillsätt kesellan och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt pajskalet vila i kylen 30 minuter. Sätt ugnen på 225 °C.
3. Grädda pajskalet i mitten av ugnen ca 30 minuter. Låt pajskalet svalna.
4. Skär mozzarellaosten och tomaterna i skivor.
5. Varva ost- och tomatskivorna i två lager med peston i pajskalet. Lägg ostskivor underst, tomatskivor överst. Salta och peppra.
6. Garnera med strimlade basilikablad och servera med sallad.

Det här receptet kommer från en bok som heter "Pajer". Jag har bara ändrat lite grann... Båda gångerna sambon har gjort pajen har han dock gjort lite annorlunda. Han har inte låtit pajskalet svalna utan lagt fyllningen i det varma pajskalet och sedan satt in pajen en kort stund i ugnens eftervärme så att fyllningen har blivit ljummen. (Basilikan ska inte vara med i ugnen.) Jag tycker också att pajen var god men jag kommer nog inte att prata om den i ett helt år...

För att spara lite tid brukar jag sätta ugnen på snabbuppvärmning men för första gången glömde jag nu att ändra till över- och undervärme när jag satte in pajen vilket resulterade i att pajskalen blev lite mörkare och hårdare än vad som var meningen.

Såhär hårt blev pajskalet:

Trasig sked
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0