Fiskgratäng med räkost och crème fraiche

(Tisdag v. 11)

800 g rödspättafiléer eller filéer av annan vitfisk
salt, vitpeppar
ca 300 g räkost, gärna mager
ca 3 dl minifraiche

1. Sätt ugnen på 225 °C. Låt fryst fisk tina helt. Salta och peppra filéerna och rulla ihop dem. Alternativt kan man salta, peppra och skiva halvtinade fiskblock.
2. Lägg fisken i en ugnssäker form och täck med aluminiumfolie. Tillaga hoprullade filéer i mitten av ugnen ca 15 minuter, halvtinade block 20-25 minuter.
3. Blanda under tiden ihop räkost och crème fraiche.
4. Ta ut fisken ut ugnen, ta bort folien och häll såsen över fisken.
5. Sätt in i ugnen ca 10 minuter till, så att såsen blir varm och fisken färdiglagad.

Servera med kokt potatis (eller ris), kokt broccoli och rårivna morötter.

Det här är en rätt jag brukar göra "på känn"  och jag brukar chansa både när det gäller mängder och tillagningstid men nu har jag försökt skriva ett recept. Jag tror att mamma brukar göra något liknande men är inte riktigt säker på att det är från henne idén kommer. Jag tycker att det är godast med rödspättafiléer och som ni som läser bloggen ofta nog har förstått tycker vi att det ska vara mycket sås till det mesta. Den här gången blev det dock lite väl mycket sås även för vår smak så i receptet ovan har jag minskat mängden lite jämfört med hur vi gjorde nu sist. Hur som helst är fiskgratängen väldigt mumsig!
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0