Gratinerad kassler med pepparrot

(Fredag v. 9)

2-3 personer

600 g potatis
300 g kassler
1 bit ädelost (140 g)
1 förpackning Kelda, tomat och paprika
1/2 dl vatten
hackad persilja
riven pepparrot

1. Sätt ugnen på 225 °C. Skala och skiva potatisen i centimetertjocka skivor. Koka den i lättsaltat vatten 5 minuter. Låt den rinna av och häll sedan över den i en ugnssäker form.
2. Grovriv (eller smula) ädelosten. Blanda den med Kelda och vatten. Häll såsen över potatisen.
3. Skär kasslern i skivor. Lägg skivorna ovanpå potatisen.
4. Gratinera i mitten av ugnen 25-30 minuter. Strö över persilja och pepparrot vid serveringen.

Serveras med kokt broccoli och ev. någon mer grönsak.

Något modifierat recept från boken "Vardagsfavoriter". En favoriträtt. Jag tycker att kombinationen ädelost och pepparrot låter lite konstig men det är väldigt gott. Vi har aldrig lyckats hitta "rätt" variant och Kelda, antagligen säljs den inte längre. Istället får man ta det som ligger närmast, den här gången hittade jag "Kelda, italiensk tomatsås med crème fraiche". När vi har haft ajvar relish hemma har jag blandat i lite av den för att få med även paprikasmaken. Jag tycker att broccoli är den grönsak som passar absolut bäst till ädelost (och liknande ostar).
-
-
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0