Inkokt lax med örtagårdssås

(Tisdag v. 10)

Inkokt lax

4 portioner

600 g laxfilé

Lag:
1 liter vatten
3-4 tsk salt
1 lagerblad
3 vitpepparkorn
3 kryddpepparkorn
1/2-1 gul lök
några kvistar dill

Sås:
1/2 dl lättmajonnäs
2 dl mild yoghurt
1/2 dl finhackad dill
1/2 dl finhackad gräslök
1/2 dl finhackad persilja
1 1/2-2 tsk dragon, basilika eller körvel
1/2 tsk salt
vitpeppar

1. Blanda alla ingredienserna till såsen och smaka av. Låt gärna såsen stå kallt någon timme före serveringen så att smakerna hinner utvecklas.
2. Blanda ingredienserna till lagen och koka den i 10 minuter. Lägg fisken i en annan kastrull och slå över lagen, som bör täcka fisken.
3. Låt fisken sjuda i 7-10 minuter. Välj den längre koktiden om fisken ska serveras varm. Ska rätten serveras kall väljs den kortare koktiden och fisken får kallna i lagen (kastrullen kyls ner i kallt vatten).

Laxen serverades här kall med sås (vi valde att ha dragon som smaksättning), kokt potatis, sparris och sallad.

Inkokt lax har jag tidigare bara ätit i matsalen på jobbet. När jag åt det där var det så otroligt gott att jag blev överlycklig då jag hittade ett recept på det i "Mat för liv och lust". Jag hade liksom inte kommit på att det kanske gick att laga rätten själv... Tyvärr blev inte måltiden riktigt så lyckad som jag hade hoppats på. När laxen bara skulle sjuda ett par minuter till gick jag dumt nog för att kolla något vid datorn, och glömde bort den (hade inte ställt äggklockan eftersom jag var rädd att ringningen skulle väcka pojken)! Laxen fick således sjuda ungefär tre gånger så lång tid som den skulle men trots det gick den faktiskt att äta och var riktigt god. Dock inte lika god som den på jobbet men det hade den kanske inte blivit ändå. Jag får väl göra ett nytt försök ganska så snart och se hur det blir om man gör som man ska...
-
-
-

Kommentarer
Postat av: annamaria

Vad kul att du hittade min blogg för då hittade jag din! jag har så svårt för lax - bestämde mig för att göra ett nytt försök så nu väntar det lax i frysen. Inkokt får det bli! Hälsa Inger från mig!

2008-03-11 @ 19:28:12
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0