Lasagne med paprika och svamp

(Onsdag v. 11)

Lasagne med paprika och svamp

Det här är ytterligare ett recept från januarinumret av Buffé. I söndags gjorde jag en stor sats "tomatbas" som sedan kan användas i fyra olika rätter (eller fler om man hittar på själv). Lasagnen verkade godast så därför testade vi den först.

Jag tycker att det är roligt att göra olika varianter på lasagne och inte bara klassisk lasagne med köttfärssås och ostsås. Sambon är lite mer tveksam och brukar alltid jämföra de "nya" varianterna med vanlig lasagne. Jag tycker att det är bättre att se det som helt olika rätter och strunta i att jämföra men han säger alltid något i stil med att "ja, det var ju gott... men inte lika gott som riktig lasagne..." Både jag, sambon och en kompis som var här och åt tyckte dock att den här lasagnen var otroligt god och sambon nämnde faktiskt inte vanlig lasagne över huvud taget! Det var riktigt, riktigt lyckat med keso i lasagnen.

Medan vi åt diskuterade vi vilka varianter det finns på lasagne. Jag brukar, förutom vanlig lasagne, göra lasagne med spenat/ostsås, med tomatsås/ostsås och med ratatouille/ostsås. Någon gång har jag gjort den sistnämnda varianten med bechamelsås istället för med ostsås så att även veganer kunde äta den. Kompisen berättade vilka varianter hon brukar göra men de har jag tyvärr redan glömt bort. Jag får fråga henne igen... Bearnaisesås brukade hon i alla fall ha någon av dem. Hon berättade också om en lasagne med kyckling som en annan kompis tydligen ska ha receptet på. Även det ska jag se om jag kan få tag på. Någon som har någon annan bra variant på lasagne?

Tomatbas
1 sats ger 3 liter (6 x 5 dl)

6 burkar krossade tomater à 400 g (eller 5 paket à 500 g)
4 gula lökar
4-6 vitlöksklyftor
ca 300 g morötter
1 dl olivolja
1 dl balsamvinäger
1 msk salt

1. Skala lök och vitlök. Finhacka löken och skiva vitlöken tunt. Skala och riv morötterna grovt.
2. Värm oljan i en stor kastrull (min stora gjutjärnsgryta räckte inte till). Fräs lök och vitlök ca 5 minuter utan att det tar färg.
3. Tillsätt morötterna och fräs ytterligare 2-3 minuter.
4. Häll i tomater, vinäger och salt. Rör om och låt tomatbasen koka på svag värme ca 1 timme under lock.
5. Fördela röran i 6 frysförpackningar. Låt svalna och frys in.

Enkel lasagne med paprika och svamp
3-4 personer

1 sats tomatbas (fryst, tinad)
12 torra lasagneplattor (gärna gröna för färgens skull)
200 g färska champinjoner
2 paprikor (t.ex. gul och röd)
1 msk smör eller olivolja
1 dl vatten
500 g Keso Feta/Oliv (eller naturell keso smaksattmed 1 dl hackade svarta oliver och 100 g smulad fetaost)
2 dl lagrad ost (riven)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

1. Sätt ugnen på 225 °C.
2. Skiva champinjonerna. Dela, kärna ur och strimla paprikorna.
3. Hetta upp smör/olja i en gryta. Fräs grönsakerna i 5 minuter.
4. Häll på tomatbas och vatten. Smaka av med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Såsen ska vara något saltare än normalt eftersom den ska ge smak åt lasagneplattorna.
5. Täck botten av en (smord) ugnssäker form (ca 20 x 30 cm) med grönsaksröra. Varva lasagneplattor, keso och grönsaksröra. Avsluta med ett tunt lager grönsaksröra. Toppa med riven ost.
6. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter (eller enligt anvisningen på pastaförpackningen).

Vi serverade strimlad vitkål till lasagnen (äntligen har vi lyckats ta slut på vitkålshuvudet vi köpte innan jul). Grönsallad passar nog lika bra annars...
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0