Paprikasoppa med krutonger

(Fredag v. 11)

Kompisen som inspirerade mig att börja blogga var här och åt lunch. Vi tyckte båda att soppan var jättegod och även hennes åtta månader gamla son tyckte att den var god (läs: grinade illa men ville ändå smaka gång på gång). Min tremånadersbebis fick inte smaka... När sambon kom hem smakade han det lilla som blev över och han intygar att soppan är god kall också.

Receptet finns med i en reklambroschyr från Becel men jag tycker inte att man måste använda just deras produkter så jag har ändrat lite.

Paprikasoppa med krutonger
4 portioner

4 stora, röda paprikor
4 skivor fullkornstoast
3 msk flytande margarin
1 tsk chiliblandning (jag köpte Santa Marias som heter "Chili Explosion")
2 gula lökar, hackade
3 vitlöksklyftor, finhackade
7 1/2 dl vatten (jag tog bara 5 dl)
2 1/2 hönsbuljongtärningar (jag tog nog två tror jag)
2 msk tomatpuré
2 1/2 dl matlagningsgrädde (eller vispgrädde + mjölk)
1 1/2 tsk balsamvinäger
1/2 tsk socker
salt, peppar
ev. stekt kyckling i bitar eller kokta bönor av något slag

1. Sätt ugnen på 225 °C. Skölj, kärna ur och skär paprikorna i kvartar. Lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Stek dem i mitten av ugnen tills de är mjuka och skalet börjat bli mörkt, ca 10-15 minuter. Låt svalna.
2. Gör krutongerna medan paprikorna är i ugnen. Kantskär och tärna brödet. Hetta upp 2 msk flytande margarin och smula ner chiliblandningen. Lägg ner brödtärningarna och stek krutongerna under omrörning tills de fått fin färg. Ta av från plattan.
3. Ta av skalen från paprikorna. Fräs lök och vitlök i 1 msk flytande margarin i en stor gryta i ca 3 minuter. Lägg ner paprikorna och häll på vatten. Koka upp under lock.
4. Ta av kastrullen från plattan och mixa soppan slät. Tillsätt buljongtärningarna, tomatpuré och matlagningsgrädde. Koka upp och smaka av med vinäger, socker, salt och peppar. Blanda ev. i kyckling eller bönor. Häll upp i skålar och strö över krutongerna.

Jag hade lite kyckling i när jag gjorde soppan.
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Elin

Åh! Så god den är! Gjorde den idag men fick den något för stark. Använde vanligt chilipulver vilket gick lika bra det också (hittade inte det andra). Har nu länkat till din soppa från Superviktigt. Bara så du vet :-)

2008-03-21 @ 17:22:49
URL: http://systerystern.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0