Wokstekt lax med sparris, pekannötter och pikant apelsinsås

(Lördag v. 11)

Wokstekt lax

Det här är ett recept från nya kokboken "Allt i ett - gott, lätt, hett i gryta, wok, panna..." Woken var otroligt jättemegasupergod! =)

Jag visste inte riktigt vad "pikant" betydde så jag slog upp det och enligt nationalencyklopedin betyder det "som retar (ngt av) sinnena på ett angenämt och ngt egenartat sätt t.ex. genom särsk. kryddning el. särsk. arrangemang".

Wokstekt lax med sparris, pekannötter och pikant apelsinsås
4 portioner

500 g skinn- och benfri laxfilé, skuren i stora kuber
1 1/2 dl pekan- eller valnötter
100 g pastaskruvar (fusilli), förkokta (4 dl)
250 g grön sparris, skalad och skuren tunt på diagonalen
1 röd paprika, urkärnad och strimlad
4 salladslökar, skivade, eller en liten bit purjolök, tunt skivad
1 msk finhackad eller fint strimlad färsk ingefära
2 stora vitlöksklyftor, vinhackade
salt och nymald svartpeppar
jordnötsolja

Woksås:
1 dl koncentrerad apelsinjuice
1 dl vatten
2 msk soja
1 tsk Tabasco original eller sambal oelek
1 msk maizena eller arrowrot

1. Börja med att vispa ihop ingredienserna till såsen och ställ den åt sidan.
2. Hetta upp en wok eller rejäl stekpanna med höga kanter. Tillsätt lite olja och bryn pekannötterna knapriga i 1-2 minuter. Ta upp nötterna och ställ dem åt sidan. Lägg i laxkuberna och stek dem på stark värme 1-2 minuter, krydda med salt och svartpeppar. Ta även upp laxbitarna och ställ dem åt sidan. Torka ur wokpannan med hushållspapper och tillsätt lite ny olja.
3. Lägg i pastaskruvar, sparris, paprika, salladslök, ingefära och vitlök. Stek under ständig omrörning drygt 1 minut och krydda med salt och svartpeppar. Lägg tillbaka laxbitarna i wokpannan, tillsätt såsblandningen och låt det koka upp. Strö över pekannötter och servera genast.

Vi tyckte att det var lite onödigt mycket lax och väldigt lite pasta. Jag rekommenderar dubbla mängden pasta (det tog vi) och ca 300 g lax. Vi valde att använda sambal oelek och tog rapsolja istället för jordnötsolja eftersom vi inte ville köpa hem ytterligare en sorts olja. Jag kan nog ärligt säga att det här är något av det godaste jag har ätit. PROVA!!!

Till efterrätt åt vi fruktsallad med mango, passionsfrukt, äpple, päron, apelsin, banan och russin tror jag att det var. Jag hade till den här kombinationen av frukt gärna struntat i russinen... Till fruktsallad är det jättegott att ha kesella smaksatt med lite vaniljsocker.
-
-
-
Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Carolina

Det där är något som måste provas!

2008-03-23 @ 18:29:04
Postat av: Margareta

Jag tror hela säkten lagade den här maträtten förra lördagen...
Vi tyckte det var gott, men inte mer än betyg 4 av 5. Smakade lite för mycket soya och dödade nästan det vita vinet. Men vi prövar det nog igen, kanske något modifierat.

2008-04-06 @ 13:03:39
Postat av: Carolina

Visst var det gott! Men även jag minskar nog på sojan nästa gång.

2008-04-07 @ 18:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0