Broccoli- och gorgonzolapaj


Jag har insett att om jag inte publicerar något på min blogg så kommer jag nog aldrig att bli kändisbloggare... Å andra sidan är det inte det som är målet med mitt bloggande men jag vill hemskt gärna att ni som brukar läsa bloggen fortsätter med det så här kommer äntligen ett inlägg.

I lördags satt vi på vår nyinredda balkong och åt broccoli- och gorgonzolapaj, en av mina favoritpajer. Den här gången blev pajskalet lagom hårt så ingenting gick sönder när vi skulle ta för oss av pajen...

Broccoli- och gorgonzolapaj
4 portioner

Pajdeg:
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl grahamsmjöl
75 g kylskåpskallt smör eller margarin
3/4 dl lätt kesella

Fyllning:
250-300 g färsk broccoli
100 g gorgonzolaost
12-16 cocktailtomater
3 ägg
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
3 dl riven mager ost
1/2 tsk salt
1 krm nymalen svartpeppar

1. Finfördela fettet i mjölet till en smulig massa. Tillsätt kesellan och arbeta snabbt ihop till en deg.
2. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel.
3. Låt pajen vila i kylen 30 minuter. Sätt ugnen på 225 °C.
4. Dela broccolin i små buketter, skär stjälkarna i skivor. Ångkoka eller förväll broccolin 1-2 minuter. Låt den förvällda broccolin rinna av väl.
5. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 15 minuter.
6. Lägg broccoli, smulad gorgonzolaost och tomater i pajskalet.
7. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, ost, salt och peppar. Häll äggsmeten i pajskalet.
8. Grädda i mitten av ugnen tills äggsmeten stelnat och ytan fått fin färg, ca 30 minuter.

Servera med grönsallad.

Receptet kommer från boken "Pajer" men jag har modifierat det lite grann.
-
-
-
Etiketter på inlägget:
, , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag har kikat in trots din frånvaro. Finns ju mycket spännande att läsa :-)

2008-05-15 @ 09:47:24
URL: http://systerystern.blogg.se/
Postat av: Elin Gustavsson

Det låter väldigt gott!

2008-05-15 @ 11:35:42
URL: http://eling84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0