Vegetarisk nötburgare med risotto


Det här var definitivt en ny rätt för oss. Tidigare har vi inte ens ätit något som liknar det här. Lite oväntat kommer receptet från "Byggnadsarbetaren", Byggnads facktidning!

Vegetarisk nötburgare
4 port

1 finhackad gul lök
2 msk grahamsmjöl
1 tsk torkade örtkryddor
2 dl grönsaksbuljong
175 g smulat färskt grovt bröd
225 g hackade hasselnötter
1 msk soja
ev. 1/2 tsk jästextrakt
ev. salt
olja att steka i

1. Bryn löken i en stor kastrull. Rör ner mjöl och örter och stek i 1-2 minuter.
2. Häll i buljongen och rör tills det tjocknar.
3. Tillsätt smulat bröd, hasselnötter, soja och ev. jästextrakt. Smaka ev. av med lite salt.
4. Låt svalna och forma till platta burgare, ca 1 cm tjocka.
5. Stek burgarna i olja och servera med risotto och färsk sparris.


Vi fick inte tag på jästextrakt (jag vet inte ens riktigt vad det är) men om jag har förstått det hela rätt så är det "bara" en krydda och det blev gott även utan den ingrediensen. Det var lite svårt att få biffarna att hålla ihop. Jag tror att det hade blivit bättre om man hade malt hälften av nötterna (för att få en kladdigare konsistens på smeten) och hackat hälften (för att behålla den goda knaprigheten).

Till risotton kokade jag fullkornsris (tillsammans med en buljongtärning istället för salt) och blandade det med tärnad röd paprika, majskorn, färska örter från balkongen (dragon och timjan), gräslök från frysen, rapsolja, vitvinsvinäger och svartpeppar.

Det blev väldigt gott alltihop! Och inte alls så torrt som vi trodde att det skulle bli...
-
-
-
Etiketter på inlägget:
, , , , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Carolina

Vilket spännande recept!

2008-05-28 @ 20:44:02
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Tack för kommentaren!

Du är lika gammal som min bror.

2008-06-02 @ 21:40:49
URL: http://tumadre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0