Hembakat versus köpt bröd


Jag bakade "Bästa brödet" igen och den här gången kom jag faktiskt ihåg att väga ingredienserna så efter lite räknande kan jag nu dela med mig av min jämförelse av hembakat och köpt bröd.

Pris

Köpt bröd kostar mellan 30 och 50 kr/kg.
Några exempel:
"Lingongrova" - 35 kr/kg
"Rågkusar" - 47 kr/kg
"God i kvadrat" - 42 kr/kg
 
Hembakade:
"Bästa brödet"- 7,50 kr/kg!!!

Fibrer

Fiberhalten blir tyvärr inte lika hög som i de grova köpta brödsorterna.
"Lingongrova" - 6,5 g fibrer/100 g
"Rågkusar" - 11,5 g/100 g
"God i kvadrat" - 8 g/100 g

"Bästa brödet" - 5,4 g fibrer per 100 g.

Jag vet inte hur mycket fibrer andra hembakta sorter innehåller men av de bröd jag har bakat upplevs "Bästa brödet" nog som det grövsta.

Trots lite lägre fiberhalt är det för min del lätt att välja bröd. Hembakat bröd är godare och otroligt mycket billigare än köpt bröd. Lite extra fibrer kan jag få från något annat håll...

-
-
-

Etiketter på inlägget: , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Elin Gustavsson

Hej kompis!

Det låter gott med hembakat bröd. Det var längesen jag gjorde det.
Har du några bra recept att dela med dig av?
Hoppas att allt är bra!

Kram Elin

2008-04-17 @ 12:00:33
URL: http://eling84.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0